Wraz z początkiem 2017 roku startujemy z nowym działem, który przeznaczony jest w 100% dla naszych czytelników! We współpracy z SOINLAW postanowiliśmy uruchomić miejsce, w którym możecie zadawać pytania z zakresu prawa w branży kreatywnej, na które postaramy się wspólnie odpowiedzieć. Poniżej pierwsze propozycje jeszcze sprzed kilku miesięcy, kiedy zbieraliśmy je na naszym profilu. Macie swoje? Wystarczy je przesłać na info@poldon.pl.
SZKOLENIE SZYCIE NA MASZYNIE
Szyję ubrania na maszynie od zawsze. Mam swoją firmę, działam na rynku od kilku lat, ale chciałabym dalej się rozwijać i pomagać innym w rozwoju ich pasji. Myślę o szkoleniach dla początkujących w polskim streetwearze. Czy potrzebuję jakichś specjalnych papierów, by móc szkolić ludzi i pobierać za to opłaty?
SOINLAW: Nie, tego typu działalność nie jest dodatkowo i szczególnie regulowana przez polskie czy europejskie prawo. Nie ma więc konieczności spełniania żadnych dodatkowych wymogów, poza tymi wynikającymi z ogólnych regulacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.
REJESTRACJA W GIODO
Jestem młodą blogerką, która prowadzi swoją stronę. Wiele czytelniczek zapisało się do mojego newslettera, który obsługuje firma zewnętrza – Freshmail. Nigdzie bazy adresów nie zapisałam, wysyłam tylko mailing z najnowszymi wpisami i propozycjami stylizacji w zależności od sezonu. Czy prowadzić taką korespondencję z czytelniczkami, czy konieczne jest zarejestrowanie tego typu działań?
SOINLAW: W przypadku gdy zbierasz adresy e-mail swoich czytelniczek, fanek, zbierasz ich dane osobowe. Pomimo tego, że nie zapisujesz ich u siebie na dysku, dysponujesz nimi i decydujesz o nich używając do tego narzędzia tj. Freshmail. W związku z tym jesteś administratorem zbieranych danych osobowych i powinnaś zarejestrować ich zbiór w GIODO. Dopóki przesyłasz tylko informacje o swoich własnych działaniach, które nie mają na celu reklamowania usług i towarów, nie musisz uzyskiwać od czytelniczek żadnych dodatkowych zgód przy zapisie na newsletter.
Pamiętaj, że rejestracja zbioru danych w GIODO to tylko jeden z wymogów stawianych administratorowi danych przez ustawę o ochronie danych osobowych.
Więcej podstawowych informacji o ochronie danych możesz przeczytać tutaj: https://soinlaw.com/blog/faq-o-co-chodzi-w-giodo/
NAZWA FANPEJDŻ
Prowadzę fanpejdż swojej marki streetwearowej na portalu Facebook.com . Znalazłem zagraniczny odpowiednik o takiej samej nazwie, która nie różni się nawet wielkością liter. Czy jestem w stanie w jakiś sposób zainterweniować? Moja marka jest zarejestrowana wraz ze znakiem towarowym.
SOINLAW: Nazwę – firmę przedsiębiorstwa chroni kilka różnych ustaw. W pierwszej kolejności rozważymy prawo własności intelektualnej, która reguluje wspomniane przez Ciebie znaki towarowe. Prawo ochronne na znak towarowy jest prawem o zasięgu terytorialnym, a więc jeżeli Twój znak nie jest zarejestrowany w państwie, na którego terenie działa konkurencja, fakt jego rejestracji w tej sytuacji nam się nie przyda do ochrony Twoich praw.
Z pomocą przyjść nam może art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który mówi, że „czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa”. Tutaj jednak ocenić zawsze należy czy taka zbieżność nazw może wprowadzić klientów w błąd, czy zakres towarów i rynki przedsiębiorców się pokrywają. Jeżeli tak – przysługuje nam szereg rożnych roszczeń, z ktorych w tej sytuacji najbardziej interesować nas będzie możliwość zaniechania naruszeń, czyli na przykład żądanie zaprzestania reklamowania przedsiębiorstwa pod tą nazwą na Facebooku.
Sama kwestia dozwolenia na utrzymywanie dwóch fanpage’ów o tej samej nazwie przez portal Facebook.com jest jednak przede wszystkim kwestią wewnętrzną portalu. Jeżeli jednak zachodzi możliwość pomylenia Twojej marki z konkurentem, a Ty jako pierwszy rozpocząłeś działalność pod tą firmą, warto skontaktować się z konkurentem lub skierować do Facebooka wniosek o rozpoczęcie procedury, która być może doprowadzi do usunięcia fanpage’a.